ÅRHUS FESTUGE 2018

Mindfulnessforeningen står for mange arrangementer til årets festuge i århus.

 

Events og workshops


https://www.facebook.com/events/1140533026112921/

Ved alle events og workshop vil der være tæpper til rådighed
Til salonen vil der være noget at drikke og chips til oplægsholderne
Alle deltagere til events bedes medbringe yogamåtter og afslappet tøj passende til vejret , da det foregår udendørs

Link til de forskellige events kan ses her:


Mindfulness i skolen og i skoven

Samtale, dialog og fælles meditation med erfarne Mindfulness specialister fra Mindfulness foreningen Danmark.
Vi er en Mindfulnessforening og organisation i Danmark der som højeste formål har at skabe nærende praksisfælleskaber for folk der arbejder professionelt med Mindfulness.

Forest bathing

Morgenyoga og mindfulness i skoven

Mindfulness og midlertidighed i skovens salon

 

Du ser aktivitetsplanen for festugen her:

 

 1.jpg    2.jpg    3.jpg

 

Etikken er dybt forankret i mindfulness

Af Gitte Bowman Bak, psykolog, PhD, MBSR lærer

billede1I løbet af det seneste 10 år er antallet af videnskabelige undersøgelser, som dokumenterer effekten af mindfulness, mangedoblet, og det er tydeligt, at mindfulness nu har vist sin værdi som et reelt alternativ til traditionel behandling, når vi mennesker skal forsøge at tackle livet med alle de udfordringer, som livet indimellem byder på, bl.a. ifm. stress og sygdomme. Så sent som i sidste uge kunne vi således i det anerkendte britiske videnskabelige tidsskrift, The Lancet, læse de spændende resultater, der viser, at mindfulness virker lige så godt som medicin i forbindelse med at forebygge tilbagefald efter depression.


I den danske mindfulnessforening kommer resultaterne ikke som en overraskelse, da vi alle personligt har oplevet mindfulness’ ofte store transformerende indvirkning på eget og andres liv. Vi er samtidig meget opmærksomme på, at netop videnskabeligheden er en afgørende faktor i udbredelsen af mindfulness og i sikringen af fortsatte dokumenterede gode resultater af mindfulness. Dette kræver en høj grad af ansvarlighed og integritet hos lærerne, som udbyder de forskellige mindfulnessforløb. I Mindfulnessforeningen betyder det, at vi også er optaget af at udfolde og beskrive etikken indenfor feltet og udforme etiske retningslinjer.

Mindfulnessforeningen i Danmark har netop fejret 2 års fødselsdag, og i den forbindelse afholdt vi i foreningen et seminar for alle medlemmerne, hvor omdrejningspunktet var etik. For tiden arbejder et etik-udvalg i foreningen på at udforme mindfulnessforeningens etiske retningslinjer, og seminaret indgik som en naturlig del af denne proces. Dette betød at vi medlemmer for en stund stoppede og nærmest ”kiggede os selv lidt i sømmene”. For etikken handler jo i høj grad om den ansvarlighed, som man må have, når man påtager sig opgaven at undervise andre i at ”vågne op” og blive nærværende i sit liv. Det kræver stort nærvær og nænsomhed fra lærerens side, hvorfor etik i mindfulness også bliver noget meget personligt, som den enkelte lærer må forholde sig til. Etik i mindfulness er således mere end en række retningslinjer for mindfulness lærere. Undervisning i mindfulness kommer indefra, og etikken er således også forankret i den ”gode” mindfulness lærer, som ikke bare underviser i teknik eller værktøjer. Det var meget spændende at konstatere, at etik faktisk allerede er indlejret i mindfulness undervisningen, når underviseren er mindful! Dette var også en af konklusionerne på den netop afholdte årlige mindfulness konference ved Center for Mindfulness på UMass i USA, hvor etikken også var hovedfokus.

Til at hjælpe med at udfolde den spændende proces omkring etikken i mindfulness havde den danske mindfulnessforening bl.a. inviteret en deltager fra et MBSR-foløb (MBSR står for Mindfulness Baseret Stress Reduktion), Ditte Zachariassen, og hun fortalte på en meget bevægende måde om sin rejse igennem det traditionelle behandlingssystem frem til mødet med mindfulness, og især mindfulness læreren, som med sin indstilling endelig gav hende en helt ny indgangsvinkel til at tage vare på sig selv nænsomt, hvilket var starten på hendes bedring og helingsproces. Dittes rejse gjorde stort indtryk på os alle og var en stor hjælp til at tune os ind på de virksomme processer i mindfulness, hvor etikken er en vigtig grundsten.

Mange ting faldt på plads for os, da vi fik besøg af den næste oplægsholder, Günter Hudasch, som, foruden en oprindelig uddannelse som biolog, arbejder som business konsulent og MBSR lærer og siden 2005 har været formand for den tyske mindfulnessforening, som han er medstifter af. Günter Hudasch var med til at afdække de mange lag, som indgår i etik, og hjalp os med at skelne meta-etiske overvejelser omkring grundværdier for vores menneskeliv fra moralske værdier, normer og etiske principper for vores særlige arbejde. Vores tyske søsterorganisation har ydet et stort stykke arbejde i formuleringen af de etiske retningslinjer for de tyske mindfulnesslærere, som bl.a. indeholder grundreglen ”primum non nocere” (”først af alt, gør ikke skade”), krav om transparens og en ombudsmandsfunktion, beskrivelse af det asymmetriske forhold imellem lærer-deltager og det særlige ansvar i denne forbindelse samt den nødvendige opretholdelse af undervisningens indhold. Alt dette stiller store krav til lærerens egen uddannelse og fortsatte praksis, som medvirker til sikring af kvaliteten af mindfulness undervisningen. Vi er meget taknemmelige for, at vi kan få indsigt i det flotte arbejde, som den tyske forening har gjort, og som kan hjælpe os i vores arbejde.

Sidst, men ikke mindst, blev vi yderligere hjulpet på vej i udforskningen af etikken og især det vigtige, personlige arbejde, som er forudsætningen for at kunne undervise i mindfulness, da vi fik besøg af Jacob Piet, som er psykolog og ph.d. ved Dansk Center for Mindfulness ved Århus Universitetshospital. Jacob Piet gav os en meget levende og hjertevarmende beretning fra den internationale mindfulness konference i Massachusetts, og satte mange tanker og følelser i gang hos os omkring etik som et i høj grad personligt ansvar, hvor lærerens integritet og sindsligevægt er afgørende for kvaliteten af arbejdet. Det handler om at tage vare på sig selv som menneske, først og fremmest, førend man kan tage vare på andre og undervise dem. Han pegede bl.a. på vigtigheden af - som lærer - at praktisere selv, løbende at checke sin egen motivation og intention og villigheden til at tage ved lære af sine fejl. Ifølge Piet er det i dette løbende arbejde en stor hjælp at tilhøre et fællesskab og have en eller måske flere lærere.

billede2