Fortsætterforløbet til MBSR

-det officielt anerkendte fortsætterforløb til MBSR og MBCT

Insight dialogue

Baggrund:
Interpersonel Mindfulness Programmet er det eneste officielt anerkendte fortsætterforløb til MBSR (og MBCT). Det er skabt i 2014 i et samarbejde mellem Center for Mindfulness, UMASS, hvor senior-lærer Florence Meleo- Meyer har været hovedarkitekt sammen med Phyllis Hicks og Gregory Kramer, der er seniorlærere hos Metta.org. Metta.org er en non-profit organisation med fokus på interpersonel mindfulness træning i dialog skabt af Gregory Kramer. Sammen har de skabt et unikt curriculum, der bruger skabelonen fra MBSR programmet. Det vil sige, at man mødes én gang om ugen i 2 ½ time over 8 uger, og der er et retræte i forløbets 4. uge.

Indhold:
Interpersonel stress, stress i relationer, kriser i parforholdet og samarbejdsproblemer er oplevelser de fleste af os kender og kunne bruge effektive værktøjer til at lære at håndtere bedre. Vi ved, at der kommer mange dynamikker i spil, når vi interagerer med andre mennesker, og det at være mindful i kommunikation er noget at det sværeste, specielt hvis kommunikationen er problematisk og ubehagelig. de tre cirklerDet er her vi oftest falder tilbage i vante uhensigtsmæssige reaktionsmønstre. Derfor er det at træne mindfulness i dialog med en anden meget effektivt og styrker ens evne til mindfulness i alle situationer. Interpersonel betyder ”Mellem mennekser”, og Interpersonel Mindfulness er som sagt en træning i mindfulness meditation i dialog. Man træner at kunne mediterer sammen to og to, i dyader, mens man taler sammen. Der er strukturerede dialog-øvelser, hvor én lytter med nærvær, og én taler med nærvær. Man bruger de guidelines, der stammer fra Gregory Kramers meditative praksismetode ”Insight Dialogue”; guidelines så som ”Pause”, ”Slappe af”, ”Åbne”, ” Tillid til det der opstår”, ”Lytte dybt” og ”Tale sandheden”.

IMP curriculum

Tiltænkt målgruppe:
Den interpersonelle mindfulness træning er skabt som en overbygning til MBSR forløbet, det er en slags ”advanced mindfulness training in dialogue”. Alle, der har deltaget i en Mindfulnessbaseret Intervention og/eller har erfaring i traditionel mindfulness meditation igennem en periode, kan have glæde og gavn af interpersonel mindfulness træning i dialog. Curriculum er skabt til at kunne uddybe vores engagement i livet og bedre at kunne møde de udfordringer er skabes i sociale kontekster og i forholdet mellem mennesker. Curricilum hjælper os til at kunne opleve større frihed både i vores indre og i det mellemmenneskelige rum og møde.

Hvis du gerne vil deltage i et IMP forløb, findes der her en landsdækkende liste over anerkendte IMP-lærere.